مشارکت ۳۰۰ میلیاردی مردم خراسان رضوی در مرمت مساجد و آثار تاریخی تداوم بارش باران در کشور تا پایان اردیبهشت ماه فیلم قمه‌کشی در بیمارستان دلفان لرستان | قمه‌کش‌ها شبانه دستگیر شدند واژگونی آمبولانس خصوصی در یزد یک کشته و سه مصدوم بر جا گذاشت (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اصابت صاعقه جان مرد ۵۰ ساله را در جلفا گرفت(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ پنج توصیه برای گفتگو با همسر پرتوقع زندگی با روبان‌های رنگی پاک کردن لکه شیر از روی فرش | برای رفع بوی بد شیر از روی فرش چه کنیم؟ چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود ؟ | ۴ روش خشک کردن توت سفید در خانه تقویت ۷ عضو بدن با بوییدن گل سرخ علت سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و رفع آن چگونه مصرف برق لباسشویی و اتو را کم کنیم؟ اهدای ۸۰ هزار قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر | نرخ باروری ثابت مانده است بارش باران شهر‌های خراسان رضوی را فراگرفت (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کسانی که پوست حساس دارند فقط با این روش از ویتامین C استفاده کنند خواص شگفت انگیز روغن دنبه برای پوست | جوانسازی پوست با این روغن پرخاصیت ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو ضرری که نوشیدن قهوه با معده خالی برای سلامتی دارد
سرخط خبرها

نامحترمانه‌های افراد محترم

  • کد خبر: ۱۴۹۹۱۹
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
نامحترمانه‌های افراد محترم
بررسی‌ها نشان می‌دهد که مغز انسان از طریق المان ها، نمادها، نوع پوشش، زبان بدن و گفتار، روایتی یکپارچه از هویت به افراد می‌دهد.

چندی پیش بود برای شرکت در مراسمی درحال پارک خودروام بودم که یک دفعه راننده خودرویی بدون توجه، سریع جای پارکم را گرفت. هنگامی که از ماشین پیاده شد، مشخص بود که حالت تهاجمی دارد،  اما کمی که به هم نگاه کردیم، همدیگر را شناختیم. آشنا‌هایی که گذر زمان سبب شده بود، هم را نبینیم و حالا بعد از سال‌ها این موقعیت سبب تجدید دیدار شده بود. اما اگر آشنا نبودیم چه اتفاقی می‌افتد؟

چون فرد تهاجمی نیستم در بدترین حالت چند کلمه بار هم می‌کردیم و تمام. اما از آن زمان یک پرسش ذهنم را به شدت به خودش مشغول کرده است و آن اینکه چرا انسان‌هایی که هریک از یک جایگاه اجتماعی برخوردارند در برخی موقعیت‌ها نامحترمانه رفتار می‌کنند و به طور معمول رفتار‌هایی نشان می‌دهند که به اصصلاح در شأن و منزلتشان نیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مغز انسان از طریق المان ها، نمادها، نوع پوشش، زبان بدن و گفتار، روایتی یکپارچه از هویت به افراد می‌دهد. به عنوان نمونه کارمند، فرهنگی یا کاسب از طریق زبان گرفتاری شان و تکرار این رفتار‌ها و تبدیلشان به عادت روزمره سبب ایجاد یکپارچگی هویتی در خودشان می‌شوند. این مسئله هنگامی که در بین تعداد زیادی از یک گروه مانند پزشکان و معلم‌ها و... تکرار می‌شود، تبدیل به بخشی از المان‌های هویتی آن‌ها می‌شود. اما این کارکرد ذهن ممکن است که در برخی مواقع مانند شوک‌ها دچار اختلال شده و ذهن افراد نتواند حس یکپارچگی هویتی را به آن‌ها بدهد.

همین مسئله سبب می‌شود تا اشخاص در موقعیت‌هایی تنش زا واکنشی دور از شأن و منزلت خود نشان دهند. یکی از دلایلی که سبب چنین واکنشی از سوی افراد می‌شود، درگیر بودن ذهن به دلیل موقعیت‌های تنش زای اقتصادی است. به عنوان نمونه هنگامی که افراد مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که از نظر مالی دچار اضطراب شده و درباره آینده خود دچار نگرانی و حتی یأس می‌شوند و افقی برای حل مشکل خود دست کم در کوتاه و میان مدت نمی‌بینند، این مسئله سبب می‌شود تا بخش زیادی از ذهن افراد درگیر پاسخ به نگرانی‌ها شود.

در چنین موقعیت‌هایی ذهن قادر نیست، زبان و المان‌ها و نماد‌هایی را که سبب ایجاد انسجام هویتی می‌شود بازنمایی و تبدیل به زبان بدن و گفتار کند. در چنین موقعیت‌هایی احتمال اینکه افراد از خود واکنش‌های زیستی به جای واکنش‌های مدنی نشان دهند، افزایش می‌یابد. همین مسئله منجر می‌شود تا یک سبقت اشتباه، یک جا زدن در بانک یا حتی یک اشتباه کلامی، ضامن خشم فرد را رها و بمب عصبانیتش را منفجر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->